امروز برای شهداء وقت نداریم
ساعت ٤:۱٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۸ دی ۱۳۸۸  

امروز برای شهداء وقت نداریم    

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگراست محمد ص

امروز برای شهداء وقت نداریم / ای داغ دل لاله تو را وقت نداریم
با حضرت شیطان سرمان گرم گناه است / ما بهر ملاقات
خدا وقت نداریم
چون فرد مهمی شده نفس دغل ما / اندازه یک قبله دعا وقت
نداریم
در کوفه تن ، غیرت ما خانه‌نشین است / بهر سفر کرب و بلا 
وقت نداریم
تقویم گرفتاری ما پر شده از زرد / ای سرخ ، گل لاله
، تو را وقت نداریم
هرچند که خوب است شهیدانه بمیریم / خوب است ، ولی حیف که ما وقت نداریم   

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص



 
عاقبت دنیا ما را رها خواهد کرد یا ما دنیا را
ساعت ۱۱:۱٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٧ دی ۱۳۸۸  

به نام حضرت حق

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگراست محمد ص

کاش می فهمیدیم که دنیا محل گذر است نه جای ماندن نه جای دل بستن

کاش باور می کردیم شهدا نیز چون ما در دنیایی زندگی کرده اند که از منجلاب های سخیف پر شده است

فکر نکنیم شهدا ما ورا بوده اند نه که اگر چنین بود شهادت ارزشمند ترین مطاع اخروی دنیا نبود

شهدا ترک دنیا کرده اند اما نه ترک زندگی در حقیقت شهدا زندگی واقعی کرده اند

آن اخلاص در عقیده و سرشار در ایمان و عمل شهید را می رساند به آنجا که نظر     می کند به وجه اله

خدایا به حق آن نورانیت شهدا زندگی مارانیز نورانی بفرما

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگراست محمد ص



 
مقتل الحسین ـ علیه السّلام
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٤ دی ۱۳۸۸  

 شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص

مقتل الحسین ـ علیه السّلام

 

مؤلّف:

لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن مسلم ازدی عامری (م 157 ه‍. .ق).

زندگینامه:

ابو مخنف، از نخستین و بزرگ ترین مورخان شیعه بوده است. پدر او از اصحاب حضرت علی ـ علیه السّلام ـ بوده که در واقعه جمل به شهادت رسید. ابو مخنف با اینکه شیعه بوده، ولی اهل سنت مانند طبری و ابن اثیر به تاریخ او اعتماد کرده و آن را نقل نموده اند. مؤلف از حضرت امام صادق ـ علیه السّلام ـ روایات زیادی نقل کرده و به «مورّخ»، «نسّابه» و رجالی مشهور و شیخ اصحاب اخبار در کوفه بوده است. او به جهت علم تاریخ و کتاب هایش امتیاز ویژه ای در کوفه نسبت به سایر شیعه ها داشت و اخباری مشهور سده دوّم هجری بوده است.
کتاب های او در دست نیست ولی در میان کتب مورخان صاحب نام به آن ها اشاره شده است. او درباره اشخاص و وقایع مهمی که در دورة خود و قبل از او اتفاق افتاده، حدیث یا مقتل نوشته است.

تألیفات:

کتاب مولد امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ ، مقتل امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ ، مقتل حجر بن عدی، متقل حسن بن علی ـ علیه السّلام ـ ، مقتل عثمان، وفاة معاویه، فتوح خراسان، فتوح الشام، فتوح العراق، المغازی کتاب المعمرین، اخبار مصعب، کتاب الجمل، کتاب حدیث الأزارقه، کتاب المشوری، اخبار الحجاج بن یوسف، اخبار دیر الجماجم، اخبار المختار، اخبار زیاد بن أبید.[1]

معرفی اجمالی کتاب:

ارزش تاریخی مقتل ابو مخنف از این جهت است که خود او حوادث را از نزدیک دیده و یا از زبان مشاهده کننده به طور مستقیم نقل می کند به کتاب مقتل ابو مخنف در آثار ابن ندیم، نجاشی اشاره شده و طبری در تاریخ و شیخ مفید در ارشاد خود مطالب و منقولات او را آورده و اخیراً در کتاب جداگانه ای منقولات او جمع آوری و تحقیق شده است. این مقتل شامل روایات مفصّلی دربارة واقعه کربلا از بررسی زمینه های آن تا خروج امام حسین ـ علیه السّلام ـ از مدینه شروع و به فعالیّت شیعیان در کوفه و مقابله عبید الله بن زیاد، جنگ سپاه شام با امام، قیام کوفیان و قیام مختار را ذکر کرده و به تمامی زوایای واقعه کربلا اشاره کرده است. در چاپ اخیر فهرستی از شیوخ و راویان ابو مخنف با بعضی توضیحات عرضه شده است.
علامه مجلسی نام مقتل ابو مخنف را در جلد 10 بحار آورده و به آن اشاره کرده است. مقتل ابو مخنف از نخستین و مهم ترین مقتل های موجود بوده و از منابع دست اوّل و مورد اعتماد در این زمینه می باشد و مقتل نویسان متأخر از آن بهره برده اند. اما مقتل ابی مخنف موجود، غیر از کتاب لوط بن یحیی است و در آن مطالب سست و بی پایه فراوان آمده و لذا بر آن اعتماد نشاید. محدث قمی می نویسد: ولکن الاسف انه فقد و لا لوجد منه نسخه و اما المقتل الذی بایدینا و ینسب الیه فلیس له[2].

وضعیت نشر:

این کتاب در یک جلد به زبان عربی در سال 1398 ‍ ه‍ .ق به همّت حسین غفّاری استخراج، تحقیق و از طرف انتشارات علمیه قم به چاپ رسیده است.

پی نوشتها:

[1] . اعیان الشیعه، ج 1، ص 155؛ الذریعه، ج 1، ص 312.
[2] . الکنی و الالقاب، ج1، ص155.

حافظ فرزانه- مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص



 
فرمانده هان لشگر 14 امام حسین ع اصفهان
ساعت ۱۱:۳٩ ‎ق.ظ روز جمعه ٤ دی ۱۳۸۸  

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص

shohada

شهید حاج حسین خرازی

فرمانده لشگر 14 امام حسین ع اصفهان

و حجت الاسلام علی علیمحمدی

  

شهدا شمع محفل بشریتند.

شهدا

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص



 
لا یوم کیومک یا أبا عبدالله
ساعت ٦:٠٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ دی ۱۳۸۸  

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص

شیخ صدوق با آوردن اسناد و به نقل از مشایخ روایتی خویش روایت می‏کند که امام صادق(ع)، هم به نقل از پدرش امام محمدباقر(ع) و هم به نقل از پدر بزرگش امام زین‏العابدین(ع)، از امام حسن مجتبی(ع) روایت کرده است که آن حضرت در پیشگویی شهادت برادرش امام حسین(ع) به او گفت:

«لا یوم کیومک یا أبا عبدالله؛
 ای ابا عبدالله!
هرگز روزی چون روز تو (عاشورا) نباشد».


 
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
ساعت ٥:۳٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ دی ۱۳۸۸  

شهدا    شهادت  شهید  الله اکبر خمینی  رهبر  خامنه ای  خمینی  دیگر محمد ص


کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
کربلا
پیشینه مبارزه حق و باطل به تاریخ پیدایش انسان بر مى گردد؛ زیرا این تقابل ازهمان پیدایش انسان ها آغازشد: یک سو ستم ها، حق کشى ها و جنایت ها به نمایش گذاشته شده اند و در سوى دیگر عدالت، حق و انسانیت ظهور نموده اند. پرچمداران بدى ها رهبران ستمگر و قانون شکن بوده اند که به عدالت کشى کمر همت بسته و در راه رسیدن به منافع و قدرت، از هیچ جنایتى دریغ نمى کردند. در سوى دیگر طلایه داران خوبى ها رهبران الهى بوده و دو جبهه حق و باطل همیشه درتقابل و مبارزه بوده اند.
جملات: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نشان دهنده پیوستگى و تداوم جبهه درگیرى حق و باطل در همه زمان ها و مکان ها است.
در حادثه کربلا بار دیگر مبارزه حق و باطل تکرار شد و امام حسین(ع) به منظور دفاع از دین، آزادى و عدالت قیام نمود و همه خوبى ها را به نمایش گذاشته و قیام او نماد همه زیبایى ها است.
در آن سوى حادثه یزید و یزیدیان قرار دارند که همه زشتى ها و بدى ها به نمایش گذاشتند.
امام حسین(ع) در برابر بیعت خواستن یزید فرمود: «ناپاک ناپاک زاده مرا بین دو چیز: شمشیر و ذلت مخیّر نموده است، امّا ذلّت از ما دور است».1
امام حسین(ع) در جاى دیگر از درگیرى حق و باطل سخن به میان آورده و به دفاع از حق گرایى و باطل زدایى پرداخت: «ألا ترون إلى الحق لا یعمل به و إلى الباطل لا یتناهى عنه...».2
یکی از پیام های قیام امام حسین (علیه السلام) این است که مبارزه حق و باطل اختصاص به زمان و مکان خاصی نداشته و هر گاه حق و آزادی و دین در خطر باشند باید قیام نمود،بر این اساس در هر زمانى که آزادى خواهان در برابر آزادى ستیزان قرار مى گیرند و شعار «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا» تکرار مى شود. از این رو امام راحل فرمود: «این کلمة «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یک کلمه بزرگى است... همه روز باید ملّت ما این معنا را داشته باشد که امروز، روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم ... قضیّه کربلا منحصر به یک جمعیت هفتاد و چند نفرى و یک سرزمین کربلا نبوده، همة زمین ها باید این نقش را ایفا کنند».3.
هم چنین امام خمینی(س) در شکل گیرى قیام و هشت سال دفاع مقدس از قیام عاشورا الهام گرفته، هر روز را عاشورا خواند: « امروز روز عاشوراى حسینى است. امروز ایران کربلا است. حسینیان آماده باشید».4
امام قیام علیه رژیم شاه را نیز تقابل حق وباطل خواند وایران را کربلا وروزهای قیام را روز عاشورا دانست: «هفده شهریور، مکرّر عاشورا و میدان شهدا مکرّر کربلا و شهداى ما مکرّر شهداى کربلا و مخالفان ما مکرّر یزید و وابستگان او هستند».5
امروزه قیام مردم فلسطین علیه اسرائیل نیز نمادی لز تقابل حق و باطل است.
یکى از پژوهشگران مى نویسد: «ما یقین داریم که اگر حسین(ع) در زمان ما بود، از قدس ، جنوب لبنان و بیشتر مناطق اسلامی، کربلاى دومى مى ساخت و همان موضعى را مى گرفت که در برابر معاویه و یزید ایستاد...».6
-----------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1 لهوف، ص 57؛ نفس المهموم، ص 931؛ مقتل خوارزمی،‌ج 2،‌ص 7.
2 حیاه الامام الحسین، ج 3، ص 98؛ بحارالأنوار،‌ج 44، ص 387.
3 صحیفة نور، ج 9، ص 202.
4 صحیفة نور، ج 2، ص 195.
5 همان،‌ ج 9، ص 57.
6- هاشم معروف الحسنی، الانتفاضات الشیعیّه، ص 387.